Kamis, 29 Januari 2015

KEMANA PERGINYA KUASA TUHAN?

Ke mana perginya kuasa Tuhan pada zaman ini? apakah tidak terjadi lagi kuasa luarbiasa bekerja dikebaktian gereja-gereja kita seperti yang terjadi didalam kisah para rasul? adakah ia tidak wujud lagi ataupun hanya terbatas pada zaman itu ataupun hanya orang-orang tertentu sahaja yang mampu di pakai luarbiasa?
Ataupun adakah terlalu bergantungnya manusia akan program-program rohani yang sangat banyak pada zaman ini hingga Roh Kudus susah untuk bekerja..?
Kisah para rasul 2:1-41 membuktikan bagaimana 3 ribu jiwa bertobat selepas mendengar Khotbah Petrus dalam masa yang singkat, bayangkan saudara 3 ribu jiwa sangat banyak. Bayangkan kalau itu yang terjadi dalam kebaktian atau pelayanan gereja. Sudah pasti tidak sampai satu tahun seluruh dunia ini mampu dimenangkan dalam nama Tuhan.
Persoalanya apa yang ada pada mereka hingga terjadi mukjizat seperti itu ? KUASA TUHAN? Ya kuasa Tuhan...itulah yang terhilang pada zaman ini. Banyak program pelayanan yang dilakukan oleg gereja-gereja tetapi kebanyakan lebih bergantung kepada kekuatan peribadi dan fikiran logik manusia dan tidak bergantung sepenuhnya pada kuasa Roh Kudus. Renungkan ayat di bawah:
  • Kita berbangga kerana memiliki karunia tetapi kita lupa siapa yang memberikan karunia itu,
  • Kita mendorong orang untuk berubah tetapi kita lupa untuk mendorong dia untuk mencari sang pengubah,
  • Kita berdoa kesembuhan bagi orang itu tetapi kita lupa membawa dia mencari sang penyembuh.
Saudara kita jangan tutupi ruang bagi Tuhan untuk mengambil tempat dalam pelayanan. Jangan gunakan hikmat, kepandaian, pengalaman dan kekuatan peribadi dalam melayani, beri ruang pada Tuhan untuk menyatakan kuasanya. Bersandarlah sepenuhnya pada kuasa Roh kudus maka anda akan lihat kuasa luarbiasa terjadi. Khotbah atau pelayanan yang dahsat luarbiasa kadangkala membuat kita bangga diri..wah saya pandai,,,berkarunia,,,tapi ingat kita dimampukan untuk melakukan semuanya itu kerana atas kasih karuniaNya buat kita. Apa yang membuatkan tidak terjadinya kuasa Tuhan dalam pelayanan hari-hari ini..adalah kerana kita menutupi ruang baginya untuk menyatakan kuasnya...Ingat kita hanyalah alatnya beri tempat pada Dia yang empunya segala sesuatu untuk mengerjakannya dengan luarbiasa. Terpujilah namamu Tuhan

Tidak ada komentar:

Posting Komentar